Ваше дете је сада ђак!

Полазак у први разред је један од најзначајнијих догађаја у детињству, како за дете тако и за родитеља. Од детета се очекује да прихвати нове обавезе, али то подразумева и спремност родитеља да му у томе помогну. Подршка и помоћ родитеља у припреми детета за школу може се сврстати у две групе:

  • Психолошко – емоционална припрема односи се на развијање позитивног става и емоције према школи. Дете не сме поћи у школу са убеђењем да школа има задатак да “поправља“ неваљалу децу и да је то институција која ће кажњавати и бити непријатна.. Такво мишљење о школи уливају понекад сами родитељи, па и васпитачи, који кажу: “Чекај, само, кад пођеш у школу, тамо ће те средити…“. Емоционална припрема има највећи утицај и значај. У том смислу најважније је развијати код детета, љубав према школи, а истовремено отклањати страх. Разговор у кући или вртићу о школи, разговор са децом која
    већ иду у школу, шетња до школе, разговор са учитељем, читање приче о школи и животу у колективу многоме ће помоћи да се развију позитивна осећања према школи.
  • Oбразовна припрема детета односи се на оно што називамо формирањем радних навика учења, с једне и стицањем предзнања, с друге стране. Што се радних навика учења тиче, дете мора да има место за учење, односно радни кутак, где ће моћи да црта, пише и чита (ако то зна пре поласка у школу), боји, прави фигурице од пластелина и слично. У овом периоду дете треба да стекне навику да одређене активности обавља у одређено време. За предшколско дете важно је да активности које обавља, укључујући и игру, обавља у у току дана, али не нпр. у време ручка или увече, кад треба да пође на спавање. Што се тиче другог аспекта образовне припреме детета за полазак у школу, ту се првенствено мисли на стицање неких предзнања, која су неопходна за праћење наставе, али и за учење читања и писања. Мишљења смо да дете не мора да научи да чита и пише пре поласка у школу, ако нема интересовања за то, али зато, ако само жели да научи да чита и пише, или бар зна слова, онда га треба научити. Препоручује се, да разним играма и активностима, код детета развијате оне основне способности од којих зависи читање, писање и рачунање. Односно, треба вежбати мишиће прстију и руку самосталним писањем и слободним цртањем, затим вежбати рачун кроз игру, а не сувопарно, механичким памћењем бројева, а и то све кроз игру, никако усиљено и ако дете то не жели. Детету никако немојте ускраћивати причање и читање занимљивих причица и песмица, јер на тај начин се богати речник детета. Бавите се својим дететом и следите његова интересовања и могућности. Ако Ваше дете пише левом руком, немојте га присиљавати да пише десном руком. Леворукост није мана, она се наслеђује. Ако је дете леворуко или подједнако добро користи обе руке за писање, дозволите му да пише оном руком којом му је згодније!

Још пар савета:

  • Почните да разговарате са дететом о школи неколико месеци пре почетка школске године. Детету на леп начин објасните шта га чека у школи (седење у клупи, концентрација на неку активност, дисциплина, обавезе које мора да испуњава, али и да ће стећи много другара, да ће сазнати и научити многе корисне ствари…)
  • На време и постепено прилагодите ритам спавања и оброка оном који ће дете имати када крене у школу.
  • Изградите самосталност – научите дете да се само облачи, везује пертле, обуче јакну, стави капу, оде до продавнице…
  • Нека ваше дете има обавезе у кући (склања играчке, оставља одећу и обућу на за то предвиђено место, помаже у обављању најједноставнијих кућних послова)
  • Потрудите се да дете пре школе усвоји правилне хигијенске навике, да иде само у тоалет, да опере руке после тоалета или пре јела…
  • Одведите дете да види школу у коју ће ићи, испричајте му шта се тамо ради без застрашивања или претераног улепшавања.
  • Ако ће дете ићи само у школу, потрудите се да увежбате пут до школе.
  • Научите га да користи кључ од куће и договорите се како ће га чувати док је у школи.
  • Сачувајте неколико дана годишњег одмора за прве школске дане да би сте помогли детету да се прилагоди новим навикама.
  • Подстичите дете да правилно изговара гласове, да се разговетно изражава, да самостално прича…
  • Научите дете да правилно држи оловку, да користи гумицу, резач, маказе…
  • Заједно са дететом припремајте ствари за школу. Дозволите му да изабере ранац за школу, свеске, оловке, бојице и остали прибор који му се допада.
  • Оставите свом детету довољно простора за игру, јер је она детету значајан развојни фактор. Поласком у школу игра се не искључује, већ се помера у други план.

Школски психолог, Слађана Грбић