Moжда ти се дешава да доста учиш, али да резултата нема, односно да школски успех не одговара уложеном труду. Један од разлога може да буде што не учиш на прави начин. Постоје правила учења чије поштовање осигурава добар успех у школи. Прочитај и провери да ли их се придржаваш.

  1. Намера да се нешто научи. Ако учиш зато што те мама и тата терају или наставници у школи, а сам ниси решио да нешто урадиш, без обзира колико пута прочитао лекцију, нећеш добро запамтити. Мораш ти сам да одлучиш да нешто научиш, па ћеш много лакше разумети и научити градиво.
  2. Будност Да би успешно учио мораш да будеш будан и спреман за рад. Ако си уморан, поспан, опуштен, а притом и заваљен на кревет или у меку фотељу превише ћеш се опустити, што ће лоше да утиче на способност разумевања и памћења. Да би био што буднији, мораш седети на обичној столици, за столом, са добрим осветљењем у просторији и где није превише топло. Слаба осветљеност и већа температура смањују пажњу и тако ометају разумевање оног оног што се учи.
  3. Временски рок за који се неко градиво учи. Градиво које се учи за краћи рок (рецимо за сутра или за два, три дана) пре се заборавља од градива које се учи на дуже време. Зашто? Ако учиш да би нешто запамтио за сутра или за неко друго краће време, учићеш са слабијом пажњом и самим тим слабије ћеш разумевати зато што ти се жури. Врло брзо ћеш заборавити то што си научио, па ћеш при поновној провери знања опет морати да учиш исте лекције. Зато је савет: крени на време да учиш, не чекај крајњи рок. Запамти: „Што можеш да урадиш данас, не остављај за сутра.“
  4. Радне навике Да би учење било ефикасно, а самим тим и твој успех бољи, треба да имаш радне навике. Оне се граде од самог поласка у школу и подразумевају да редовно, свакодневно учиш.Ако то ниси до сада учинио, ево савета како да формираш радне навике:
    а) Сваки дан да учиш у у исто време код куће. На пример, ако идеш пре подне у школу треба учити од 17 до 19, 20 сати, а ако идеш после подне у школу, онда од 9 до 11, 12 сати. И тако обавезно сваки дан. Док учиш не смеш ништа друго радити осим учити. У то време не би требао да сређујеш свеске, да оштриш оловке, да причааш телефоном, читаш нешто необавезно, переш руке, погледаш на ТВ итд.
    б) Треба стално да учиш за истим радним местом у својој соби, или ако немаш своју собу, треба да имаш стално исто радно место у заједничкој просторији. Покушај овако да радиш. Испочетка ће ти бити тешко, али отприлике после тридесетак дана видећеш да ћеш лакше почињати са учењем и постизати бољи успех…

Све претходне претпоставке си задовољио, сад је пред тобом конкретна лекција коју треба научити.

И ту имаш пар корака којих треба да се придржаваш:

  1. Тражење смисла у ономе што се учи. Погледај где се лекција налази у књизи, којој области припада, шта је оно што ти је у вези са тим већ познато. Након тога, пре детаљног читања, требаш једанпут БРЗО ДА ПРОЧИТАШ ЛЕКЦИЈУ, без задржавања на појединостима. Важно је да стекнеш увид у лекцију у целини. Потом, лекцију подели на више целина,, што је најчешће већ урађено кроз поднаслове или пасусе. Затим лекцију прочитај пажљиво још једном и покушај да издвојиш оно што је најбитније. Посао ће ти знатно бити олакшан тиме што су најбитније ствари већ подвучене или подебљане. Значи, док читаш, мораш размишљати о томе што читаш. Како размишљати?
    • Који је главни проблем у овом пасусу
    • Шта сам сада прочитао
    • Где се налази коначан одговор на постављени проблем
    • Који су нови појмови или изрази у тексту…
  2. Подвлачење текста који се чита. Текст обавезно читај са оловком у руци да би подвукао значајна места у тексту. Само, мораш пазити да не подвлачиш сувише текста и сувишне реченице. ПОДВЛАЧИ САМО ГЛАВНЕ ИДЕЈЕ И НОВЕ ПОЈМОВЕ. У празан простор поред текста (на маргинама) можеш слободно својом руком записивати своје мишљење и коментаре у вези онога што учиш. Било би добро да подвлачиш у више боја, тако да свака боја има своје значење: на пример, црвеном бојом подвлачи све главне идеје и закључке, плавом мање важне идеје итд… Само, мораш водити рачуна да текст не подвлачиш при првом читању, већ при другом и трећем читању. Добро подвучен текст касније се много брже чита и понавља. Упамти! Док подвлачиш, већа ти је пажња при читању, па тиме боље разумеш то што учиш и дуже памтиш.
  3. Вођење бележака у току учења. Док читаш и учиш, осим подвлачења текста,на папиру поред себе води белешке. То можеш да радиш на два начина:
    а) Из текста који читаш исписуј најважније идеје и важне чињенице и то оним редом како их налазиш у тексту, а уз пут их наглашавај тако што ћеш их писати штампаним словима или их подвући црвеним маркером.
    б) На други начин, својим речима, слободно испиши оно што ти се чини значајним и што мораш запамтити.
    Можда вам ово изгледа као тежи начин учења, али то је само на први поглед. Ако се будете придржаавали ових правила, видећете да ће ваш успех бити већи.
  4. Преслишавање. Често кажемо за неког да је набубао лекцију напамет. Да те другови не би назвали бубалицом мораш активно учити. Шта то значи? Ти активно учиш ако након читања, једног, два, три или више, размишљаш о ономе што читаш и постављаш себи питања.о којим је мало пре било речи. Још активније учење биће када након читања ЗАТВОРИШ КЊИГУ и покушаш да се ПРЕСЛИШАШ и да сам ПОНОВИШ оно што си читао. А још активније учење биће ако након читања ОБЈАШЊАВАШ своме другу, другарици или себи самом оно што си прочитао или ако РАЗГОВАРАТЕ о ученом градиву. Како се треба преслишавати? Најпре требаш да истакнеш оно што је у тексту најбитније, најзначајније, па се тек прелази на остале делове лекције. А када се треба преслишавати? Не смеш се преслишавати сувише рано. Градиво мораш толико научити да би се могао касније преслишавати или да би могао о њему са другим разговарати.
  5. Преглед прочитаног градива. Кад ти се чини да си научио градиво и кад се преслишаш, добро би било да ЈОШ ЈЕДНОМ ПРЕГЛЕДАШ ГРАДИВО (на брзину), да прочиташ најбитније у тексту: основне идеје, проблеме, одговоре на проблеме и закључке. Тек након тога бићеш сигуран да си одговарајућу лекцију научио.
  6. Понављање градива. Погрешићеш ако с времена на време не понављаш научене лекције, јер се знање постепено, али доста брзо заборавља. Зато је важно да се ПОВРЕМЕНО ОБНАВЉА ГРАДИВО које си раније учио. Не одузима ти пуно времена пошто га већ разумеш, а знатно ће ти помоћи при учењу нових лекција.

То би било све. Надам се да ћете се придржавати ових савета и тиме поправити свој школски успех. Можда вам ово изгледа као тежи начин учења, али то је само на први поглед. Ако се будете придржавали ових правила, видећете да ће ваш успех бити бољи.

Психолог школе, Слађана Грбић